scris de : Valeriu Cighirean
De ce Crăciun şi de ce 25 Decembrie ?
Toţi creştinii ştiu că în 25 Decembrie se sărbătoreşte Naşterea Domnului Iisus Hristos (Mesia), Fiul lui Dumnezeu. „ Şi Cuvântul S-a făcut trup şi S-a sălăşluit între noi…” ni se spune în Sfânta Evanghelie după Ioan. Dar dacă la alte popoare şi în alte limbi sărbătoarea se numeşte pornind de la semnificaţia sa : nativitas (latină), natale (italiană), Rojdestvo Hristovo (slavonă), în limba română se spune Crăciun, însă puţini cunosc etimologia cuvântului. Ei bine, nici cercetătorii nu s-au pus întru-totul de acord asupra originii termenului, propunându-se mai multe variante posibile. Ovidiu Densuşianu şi Alexandru Rosetti au demonstrat că originea românească a Crăciunului se află în latinescul creaţio, care ar fi fost preluat şi de slavii din imediata noastră apropiere.
O altă posibilă origine, care într-un fel derivă din prima, ar fi latinescul calatio (convocare), la romani funcţionând tradiţia convocării enoriaşilor, de către preoţi, la începutul lunii, pentru comunicarea zilelor festive ale lunii în curs. Şi, în fine, se mai face trimitere la albanezul Kercum, care desemna iniţial lemnul (ciotul, buturuga) care în noaptea de 24 pe 25 decembrie se aprindea în vatră şi care ardea toată noaptea. Obiceiul este precreştin şi vine din cultul Mitraic al zeului solar, foarte răspândit în lumea romană, a cărui renaştere se sărbătorea la 25 decembrie (Dies Natalis Solis Invicti). Sărbătoarea creştină a Naşterii Domnului s-a suprapus, începând cu cu secolul IV, cu această sărbătoare păgână pornindu-se de la informaţia că naşterea s-a petrecut în 25 decembrie 754 de la fondarea Romei (ab urbe condita), când a avut loc recensământul lui Cezar August. Creştinii răsăriteni au sărbătorit iniţial Naşterea Domnului la 6 ianuarie, odată cu Boboteaza, conform tradiţiei după care Mântuitorul s-a botezat în aceeaşi zi în care s-a născut. Dar din anul 375 şi în lumea bizantină s-a adoptat aceeaşi zi de sărbătoare precum în apus, asta şi pentru anihilarea cultului lui Mitra.
Despre Moş Crăciun, cel care aduce daruri copiilor, există numeroase atestări mitologice, dar noi ne mărginim la a da o interpretare veridică. Astfel termenul moş nu are semnificaţia de bătrân, ci aceea de strămoş al tuturor oamenilor, pentru că şi Fiul lui Dumnezeu a devenit persoană istorică, adică Fiu al Omului sau noul Adam, arhetip al omului.
No Comments
Comments for Sărbătoarea Naşterii Domnului! (editorial) are now closed.