Înalta Curte de Casaţie şi Justiţe a României obligă CNADNR să plătească suma de 2.940.147, 71 lei, sumă datorată Aeroportului Internaţional Arad. Suma reprezintă contravaloarea investiţiilor făcute de Aeroport şi Consiliul Judeţean Arad, în reconfigurarea sistemului de balizaj luminos, necesară după construirea centurii rutiere în regim de autostradă. Această decizie nu poate decât să ne bucure, fiind un pas important în dezvoltarea ultzerioraă a Aeroportului, a precizat Nicolae Ioţcu, preşedintele Consiliului Judeţean Arad.
În data de 12 martie 2009, Consiliul Judeţean Arad a transferat către CNADNR o suprafață de 43.214 de metri pătraţi, din zona Aeroportului Arad, destinată construcției Autostrăzii Arad-Timișoara, tronsonul „Varianta de ocolire a Municipului Arad”. Transferul era condiţionat de suportarea din bugetul autostrăzii a cheltuielilor ocazionate de modificările necesare la sistemul de balizaj. Ulterior, CNADNR nu a mai respectat această condiţieSistemul de balizaj pe Aeroportul Arad a fost reconfigurat cu o investiţie de aproximativ 2,9 milioane de lei, o parte din sumă fiind obţinută printr-un credit de investiţii garantat de Consiliul Judeţean, in valoare de 240.000 euro.
„Astăzi s-a pus capăt diferendului dintre Consiliul Judeţean Arad, Aeroportul Arad şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), datorită faptului că am câştigat procesul la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, proces privind recuperarea sumei de aproximativ 700000 de euro. Această sumă trebuia plătită de către CNADNR Aeroportului şi implicit Consiliului Judeţean Arad, în momentul în care administraţia judeţeană, prin hotărâre de consiliu şi proceduri administrative a predat acest amplasament statului român, pentru a putea construi centura ocolitoare a municipiului Arad. CNADNR a refuzat în urmă cu doi ani de zile să plătească această sumă, care era prevăzută şi în contract, astfel încât am fost nevoiţi să intrăm într-un proces care a durat doi ani de zile. Faptul pozitiv este că am câştigat procesul, negativ este faptul că doi ani de zile aceşti bani au fost blocaţi.
În perioada imediat următoare, vom calcula toate penalităţile şi prejudiciile care au fost aduse Aeroprtului Arad, datorită întârzierii, astfel încât vom dechide un nou proces pentru recuperarea sumelor care vor fi stabilite printr-o expertiză externă”, a declarat Nicolae Ioţcu.
„Am foarte afectaţi din punct de vedere operaţional, datorită faptului că am avut o direcţie închisă, astfel încât am pierdut foarte multe zboruri care au fost redirecţionate spre Timişoara, mai ales în perioada de iarnă. Totodată, am avut foarte multe documente suplimentare de întocmit, multe proceduri suplimentare de realizat şi menţionez doar harta de obstacolare, hartă care a trebuit întocmită tocmai pentru stabili impactul pe care autostrada, prin traficul de maşini, prin stâlpii amplasaţi, îl are asupra aeroportului, iar acest lucru a adus cheltuieli suplimentare faţă de cheltuielile efective pentru relocarea balizajului”, a declarat Dan Bălăcel, directorul Aeroportului Arad.
„Aeroportul Arad a avut de suferit nu doar prejudicii financiare, ci şi prejudicii de imagine şi vă dau un singur exemplu. Am avut discuţii cu un operator privat, care fi fi dorit să aducă o serie de curse la Arad dar care, din cauza situaţiei create, a renunţat la proiect”, a declarat Ovidiu Moşneag, diector comercial al Aeroportului Arad.
Date tehnice:
RECONFIGURAREA BALIZAJULUI AEROPORTULUI ARAD CONFORM PROIECTULUI TEHNIC NR 18/ 2011, FAZA PT+DE – AEROPORT ARAD SISTEM DE BALIZAJ LUMINOS – CATEGORIA II ICAO, MODIFICARE BALIZAJ LUMINOS DECALARE PRAG 27 180 M
investiție aprobată prin Hotărârea Consiliului Judeţean Arad Nr. 47/ 09.03.2012 ;
valoarea totală a investiției a fost de 2.454.113 ,00 lei ( fără TVA) conform proces verbal de receptie mijloace fixe nr.649/17.04.2013 ;
punerea în funcțiune a balizajului s-a făcut la data de 17.04.2013;
lucrările la balizajul pistei cât şi la balizajul de apropiere de precizie pe direcţia 27 au fost necesare pentru refacerea capacităţii operaţionale a aeroportului prin :
- deschiderea direcţiei de aterizare 27 ( culoarul de zbor deasupra municipiului Arad );
- direcţiei de decolare 09.
principalele efecte ale construcției centurii municipiului Arad în regim de autostradă asupra Aeroportului Arad :
- închidearea direcției de aterizare 27 și a direcției de decolare 09 ( direcția de aterizare 27 a fost proiectată pentru proceduri de apropiere instrumentală în condiții de vizibilitate scăzută, pista 27 fiind pistă intrumentală de precizie categoria II deservită de sistemul ILS );
- relocarea echipamentelor de navigație aferente direcției de aterizare 27, echipamente deținute de furnizorul de servicii de trafic aerian român;
- proiectarea noilor proceduri de apropiere instrumentală pe direcția 27 datorită modificării coordonatelor pragului pistei ( pragul pistei a fost decalat cu 180 m datorită înălțimii centurii clasificată ca obstacol) ;
- reducerea distanței de aterizare pe direcția 27 ( ceea ce implică restricții de greutate aeronavelor din categoria C ) și reducerea distanței la decolare pe direcția 09;
- în prezent, operarea se efectuează doar pe o singură direcție de aterizare ( direcția 09) și decolare ( direcția 27), însă pista 09 este o pistă intrumentală de neprecizie deservită de sistemul VOR/DME ceea ce a dus la dificultatea în operarea traficului aerian, respectiv curse anulate sau întârzieri semnificative ( > 12h) datorită condițiilor meteo nefavorabile;
- Aeroportul Arad a primit numeroase adrese din partea operatorilor aerieni ( WizzAir, DHL) prin care și-au exprimat intenția de a părăsi aeroportul datorită lipsei infrastructurii cu impact în navigația aeriană în condiții meteo nefavorabile care le-au creat pierderi de natură economică.
No Comments
Comments for Aeroportul Internaţional Arad şi Consiliului Judeţean au câştigat procesul intentat Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) are now closed.