Un Codex latin de cântece din sec.al XIII-lea, descoperit într-o mănăstire din Alpii Bavariei în anul 1803, l-a inspirat pe Carl Orff în cea mai exuberantă şi plină de forţă cantată scenică a muzicii universale. Strălucitoare sau întunecate, bulversante sau pline de gingăşie, alese în număr de 24 şi redate în latina, germana şi franceza Evului mediu, cântecele Carminei Burana demonstrează unitatea spirituală a Europei şi caracterul etern al trăirilor umane.
Cea mai îndrăgită cantată laică a ultimului secol, cea care odată lansată pe scena Operei din Frankfurt în 1937 a cucerit scenele de spectacol şi ale sălilor de concert din întreaga lume, încheie cea de-a doua lună de concerte a acestui an,în seara de 28 Februarie 2013, reunind pentru prima oară orchestra simfonică şi corul academic sub bagheta olandezului Arthur Arnold, dirijorul orchestrei simfonice din Moscova. Soprana Cristina Maria Oltean, tenorul Florin Pop şi baritonul Florin Estefan, completează distribuţia şi afişul acestei populare creaţii de secol XX, la care îşi dă concursul şi corul Voci de primăvară al Liceului de artă Sabin Drăgoi, dirijat de prof. Rodica Cristescu.
Pregătite de Robert Daniel Rădoiaş, numerele corale, cele care constituie centrul de greutate al Carminei, evocă varietatea cu care Orff – celebrul ritmician al secolului XX – manipulează masa vocală, sporind efectele extraordinare ale cântecelor pe texte medievale. Numerele care proslăvesc primăvara şi dragostea, ironiile şi cântecele de pahar se asociază într-un triptic cu destin universal, care nu încetează să impresioneze prin unitatea de mişcare, de limbaj, de idei magice…
„Probabil puțină lume cunoaște faptul că prima audiție națională a cantatei compuse de Carl Orff (între 1935-1936), Carmina Burana (Cantiones profanæ cantoribus et choris cantandæ comitantibus instrumentis atque imaginibus magicis), a avut loc la Arad, în anul 1958, cu artiști arădeni precum soprana Elza Stepan, baritonul Oleg rudic, tenorul Mircea Emandi, sub conducerea lui Nicolae Boboc.
După 55 de ani de la prima audiție națională sunteți invitați, din nou, la Filarmonica de Stat Arad, să auziți una dintre cele mai bine cotate lucrări muzicale din literatura muzicală a secolului XX, cu soliști din generația tânără de artiști lirici din România, alături de orchestra simfonică și corul academic al filarmonicii, sub bagheta lui Arthur Arnold, dirijorul olandez invitat.” – director general – dr. Alin Văcean
Arthur Arnold este dirijorul orchestrei simfonice din Moscova şi director muzical al Academiei de Vară PRISMA, Canada. În anul 2001, după un debut de mare succes la Concertgebouw din Amsterdam, alături de orchestra simfonică din Moscova, muzicianul a fost numit dirijor invitat al acestui renumit ansamblu, pe plan internaţional făcându-se cunoscut ulterior, ca specialist în repertoriul muzicii ruse.
În fruntea orchestrei simfonice din Moscova, a revenit pe scena de la Concertgebouw, cu programe din literatura rusă, precum producţii în concert ale operelor Evgheni Oneghin de Piotr Ilici Ceaikovski sau Mozart şi Salieri de Nikolai Rimski Korsakov şi pe aceeaşi scena de renume din Amsterdam a dirijat într-o transmisiune live, Orchestra Filarmonicii Regale Flamande.
În ţara sa natală, Olanda, a dirijat Orchestra simfonică a Radiodifuziunii Olandeze, Orchestra Filarmonicii din Arnhem, Orchestra Olandei de Nord, Holland Symphonia, Filarmonica din Rotterdam, Opera Minora şi Niew Ensemble, iar în plan internaţional s-a bucurat de conlucrări cu numeroase orchestre europene, asiatice şi nord americane. Dirijează în mod constant orchestre simfonice din România şi Polonia şi se bucură de invitaţii în Germania, Franţa, Italia şi Marea Britanie. Pe continentul asiatic, Arthur Arnold a dirijat Orchestra simfonică a Universităţii din Taipei şi Orchestra Simfonică Naţională din Seul, iar în America de Nord a dirijat orchestra simfonică din Victoria, Orchestra Simfonică a Pacificului şi Orchestra Şcolii Glenn Gould din Toronto. Invitat obişnuit al Festivalului Mozart de la Woodstock, Illinois, a susţinut pentru publicul american numeroase concerte şi prezentări cu caracter educativ.
De-a lungul stagiunii precedente, Arthur Arnold a condus seria de concerte organizată în Marea Sală a Conservatorului din Moscova.
Arthur Arnold a studiat violoncelul cu Dmitri Ferschtman (Amsterdam) şi Christopher Bunting (Londra), apoi dirijatul orchestral cu Anton Kersjes în Olanda şi şi-a continuat instrucţia internaţională cu Marcello Viotti, Jean Fournet şi Graeme Jenkins. În 1996 a primit premiul Fundaţiei Prins Bernhard pentru studii la Accademia Chigiana din Siena cu Myung-Whun Chung, iar mai târziu premiul Busenhart Morgan-Evans pentru participarea la clasele de măiestrie susţinute de Jorma Panula, Diego Masson şi Gianluigi Gelmetti. Timp de câţiva ani a fost dirijorul asistent al maestrului Hans Vonk la Royal Concertgebouw Orchestra, Opera Olandeză, Saint Louis Symphony Orchestra, orchestra WDR şi Orchestre Philharmonique de Radio France.
No Comments
Comments for Sfârşit de Februarie cu Carmina Burana are now closed.