După o lungă perioadă de conservare (aproape 40 de ani), două lucrări de artă din colecția Complexului Muzeal Arad, Feszty Arpad – ”Înmormântarea lui Christos”(triptic) și Liezen-Mayer – ”Matei Corvinul primind însemnele regale” sunt expertizate de către o echipă de specialiști români și maghiari, în vederea restaurării și expunerii lor.
Tripticul Înmormântarea lui Christos (ulei pe pânză, 400×1300 cm), pictat de Feszty Árpád (1856-1914), transferat Aradului din depozitele Muzeului de Arte Frumoase din Budapesta, a fost expus în pinacoteca Palatului Cultural din 1913 până înspre sfârșitul anilor ‘50, când lucrarea a fost acoperită. Odată cu reorganizarea muzeului, în 1977, expoziția permanentă de artă a fost retrasă în depozite, pictura lui Feszty și Liezen-Mayer, fiind rulate pe tambur.
Titlul Înmormântarea lui Christos suprapune trei episoade ale tradiției biblice: Coborârea de pe cruce, Cortegiul, Plângerea. Conform istoriografiei maghiare, Feszty a pictat tripticul în intervalul 1898-1900. Lucrarea a terminat-o la Florența, unde a fost expusă, pentru prima oară în martie 1901, la Academia de Arte Frumoase. În toamnă aceluiași an a fost itinerată la Berlin și Dresda. Din ianuarie până în martie 1902 pictura fost expusă în Budapesta, la Mücsarnok, iar un an mai târziu a fost cumpărată de statul maghiar.
La sfârșitul secolului XIX pictura europeană înregistrează lucrări de dimensiuni impresionante, cu subiecte biblice sau istorice, unde academismul se îmbină cu realismul. Personaje redate în mărime naturală sau supradimensionate, încadrate scenografic, au menirea de a creea iluzia că scena se petrece aievea. Într-o astfel de preocupare artistică se încadrează și tripticul lui Feszty Árpád, de altfel și autorul lucrării panoramice, aflată astăzi în complexul memorial de la Ópusztaszer, Descălecarea maghiarilor (ulei pe pânză, 1500×12000 cm), considerată capodopera istorismului național maghiar.
No Comments
Comments for Două tablouri uitate în subsolul Muzeului arădean scoase la restaurat are now closed.