La canzone d’Amore
GALĂ DE OPERĂ OPEN AIR
Dirijor Giuseppe Carannante (Italia)
Solişti Gabrielle Mouhlen – soprană (Olanda) Paula Iancic – soprană
Enrico Terrone -tenor (Italia)
Dirijorul corului Robert Daniel Rădoiaş
La canzone d’Amore este titlul ediției din acest an a Galei de Operă Open Air, evenimentul care dă startul întâlnirilor muzicale ale toamnei, cel care mobilizează în fiecare început de septembrie, în Parcul Reconcilierii, un număr impresionant de melomani.
Propusă de dirijorul italian Giuseppe Carannante, tematica serii de Sâmbătă, 2 Septembrie 2017 este inspirată de arta peninsulară a secolelor XIX și XX, prezentă prin tradiționalele decupaje de spectacol sau miniaturalele canțonete napolitane, dar și de refrene pline de căldură și sensibilitate, inspirații pop ale ultimelor decenii.
Arii și duete faimoase din Elixirul dragostei (Gaetano Donizetti), Norma (Vincenzo Bellini), Traviata (Giuseppe Verdi), La Wally (Alfredo Catalani), Boema și Tosca (Giacomo Puccini) ancorează programul în formula tradiționala a galei, în timp ce fascinația canțonetei, precum și aceea a marilor cântece de dragoste ale generațiilor actuale motivează expansiunea proiectului în zonele mult mai accesibile ale divertismentului.
Love Story Fantasy, potpuriul semnat de Giuseppe Caranannte și realizat pe universalele Love Story, How Deep Is Your Love, Moon River sau That’s Amore, trasează granițele între lumea fantastică a operei și simplitatea și delicatețea canțonetelor, reflectate în emblematicele I’ te vurria vasà (Eduardo Di Capua), Piscatore ‘e Pusilleco (Ernesto Tagliaferri) sau Voce ‘e notte (Ernesto De Curtis), în timp ce accentele finale ale spectacolului anunță prin melodiile Caruso de Lucio Dalla sau Con te partirò de Francesco Sartori, deschiderea spre zonele de top ale clasamentelor recente.
Începând cu ora 20.00, vă așteptăm în Parcul Reconcilierii la o nouă întâlnire cu orchestra simfonică şi corul academic dirijat de Robert Daniel Rădoiaş, cu invitații din acest an ai Galei, sopranele Gabrielle Moulhen (Olanda) şi Paula Iancic și tenorul Enrico Terron (Italia).
Program
Edward Elgar Salut d’amour op. 12
Gaetano Donizetti Una furtiva lagrima (Elixirul dragostei)
Giacomo Puccini Che gelida manina (Boema)
Giacomo Puccini Si, mi chiamano Mimi (Boema)
Giacomo Puccini O soave fanciulla (Boema)
Giacomo Puccini Vissi d’arte (Tosca)
Giacomo Puccini Quando m’en vo’ (Boema)
Alfredo Catalani Ebben? Ne andrò lontana (La Wally)
Gaetano Donizetti Quel guardo il cavaliere (Don Pasquale)
Giuseppe Verdi Parigi o cara (Traviata)
Vincenzo Bellini Casta diva(Norma)
**
Love Story Fantasy
(Love Story, How Deep Is Your Love, Moon River, Thats Amore)
Vincenzo Russo-Eduardo Di Capua I’ te vurria vasà
Ernesto De Curtis Non ti scordar di me
Ernesto Murolo-Ernesto Tagliaferri Piscatore ‘e Pusilleco
Edoardo Nicolardi-Ernesto De Curtis Voce ‘e notte
Guido Maria Ferilli Un amore così grande
Stanislao Gastaldon Musica proibita
Lucio Dalla Caruso
Francesco Sartori- Lucio Quarantotto Con te partirò
Dirijor, compozitor şi clarinetist, Giuseppe Carannante a obţinut diplome de specialitate în domeniile clarinet, muzică corală şi dirijat coral, orchestraţie pentru orchestră de suflători, dirijat orchestral, compoziţie şi solistică.
S-a perfecţionat în dirijat orchestral sub îndrumarea lui P.Bellugi, iar ca instrumentist clarinetist, cu G. Garbarino la Accademia Chigiana din Siena.
Dirijează numeroase orchestre simfonice şi de cameră în Italia şi peste hotare, precum Filarmonicile din Bacău, Arad, Botoşani, orchestra Teatrului liric Elena Teodorini din Craiova, Opera Braşov, Opera Maghiară din Cluj, orchestra Operei din Kharkov (Ucraina), Orchestra de Stat din Ivano Frankivsk (Ucraina), Orchestra Naţională a Radioteleviziunii din Moldova, Praeludium Ensemble, Latina lirica, Camerata Romanica, orchestra de cameră din Zürich, orchestra de cameră din Kiev, orchestra de cameră din Key Largo. Din anul 2004 este directorul și fondatorul orchestrei de cameră Symphonia Mundi.
Este invitat în mod regulat în Italia şi peste hotare pentru spectacole de opere lirice italiene, precum Traviata, Rigoletto, Trubadurul, Cavalleria Rusticana, Paiaţe, Barbierul din Seviglia, Tosca, Madame Butterfly, Boema etc.
Şi-a inclus creaţiile sale componistice în programele unor importante instituţii de concert şi festivaluri. Elegia – pentru orchestră de coarde a fost interpretată în concertele Filarmonicilor din Arad, Bacău, Botoşani, Ivano Frankivsk (Ucraina), în timp ce ultimii ani i-au adus confirmarea altor partituri: Mirage – fantezia concertantă pentru violocel şi orchestră de coarde (2009), Natalia’s Concerto pentru vioară și orchestră de coarde (2011), Pavane pour Emerik (2013) şi Zena’s Song, ultima fiind prezentată şi aclamată în multe locaţii internaţionale.
Compoziţiile sale sunt publicate de editurile Bèrben, Santabarbara, Esarmonia, Vigormusic, Stampress.
Ca profesor de muzică de cameră a susţinut cursuri la festivalurile din Procida, Ischia şi Academia din Ivano Frankivsk (Ucraina), a predat orchestratie pentru ansamblu de suflatori la Conservatorul San Pietro a Majella din Napoli, iar în prezent susţine cursuri de clarinet la Liceo musicale M. di Savoia di Napoli. În calitate de clarinetist a colaborat cu Orchestra del Teatro di San Carlo din Napoli şi cu Orchestra din Fiesole.
La începutul carierei sale muzicale a colaborat în calitate de clarinetist cu orchestra Teatrului San Carlo din Napoli
Este preşedintele Asociaţiei muzicale Symphonia Mundi, organizatoare de turnee concertistice pe teritoriul italian.
Născută în Olanda, Gabrielle Mouhlen a început să studieze flautul, iar apoi canto, la Conservatorul din Den Haag și la New Opera Academy, iar ca să urmeze o carieră în domeniul teatrului italian de operă, s-a stabilit ulterior în Italia.
Recent a cântat rolul lui Lady Macbeth, la Bresso, sub bagheta lui Giuseppe Carannante, Norma la Mantova și Tosca la Teatro Civico din Vercelli, alături de dirijorul Stefano Romani.
În 2016 a cântat Nabucco la Auditorium De Doelen din Rotterdam, în calendarul aceluiași an fiind incluse invitații la fel de valoroase: Turandot la Teatrul de operă și balet din Macedonia, sub direcția muzicală a lui Gianluca Martinenghi și în regia lui Giancarlo del Monaco, Aida la Teatrul din Velsen (Olanda), Tosca la Teatro Toselli din Cuneo și la Irun (Spania), sub direcția lui Paul Emmanuel Thomas. În timpul verii a cântat Norma, la Limekastell Pohl și Turandot, la Schloss Braunfels (Germania), sub bagheta lui Sibylle Wagner. În ultima parte a anului a fost invitată la Teatrul de Operă și Balet din Constanța, în distribuția operei Nabucco (dirijor Vittorio Parisi) și în decembrie a cântat Tosca la Teatro Marrucino di Chieti, sub direcția lui David Crescenzi, în regia lui Giancarlo del Monaco.
Se înscriu în agenda anilor precedenți alte vârfuri de carieră:
2015 Norma la Bergamo, Lady Macbeth la Musikcentrum Tivoli -Vredenburg din Utrecht, Tosca, la Teatro Ariston din Sanremo, Nabucco la Burgfestspiele din Dreieichenhahner (Germania), Turandot, într-o colaborare cu Ente Lugio Musicale Trapanese. În cadrul zilelor Puccini a fost invitată la Teatro del Giglio din Lucca, pentru un concert liric dirijat de Marco Balderi.
2014 Sieglinde (Walkiria) la Utrecht, Santuzza (Cavalleria Rusticana) la Teatro Superga din Nichelino și Maddalena (Andrea Chenier) la Bergamo, Recviemul de Giuseppe Verdi la Utrecht, Nabucco la Teatrul Ariston din Sanremo, Aida la Chasse Theater din Breda, Trubadurul și Nabucco la Festivalul San Galgano, Tosca la Teatro Verdi din Montecacini, Aida la Teatro d’Annunzio din Latina, Turandot la Teatro Cantero din Chiavari, Teatro Superga din Nichelino și Teatro Cavour din Imperia. Și-a marcat deopotrivă debutul în Manon Lescaut la Bergamo.
2013 Invitația în SUA, la Central Florida Opera, pentru partitura principală din Turandot, i-a adus premiul “Inspirig Artist Reward”. A urmat Recviemul de Verdi la Concertgebouw din Amsterdam, debutul din Bal mascat și Nabucco la Avenza, succesul cu rolul Odabella din Attila, la Teatro Superga din Nichelino, precum și Norma, la Teatro Canteri din Chiavari și Teatro Alfieri din Asti, în regia lui Alessandro Bertolotti. Și-a încheiat anul printr-o apariție la Teatro dal Verme din Milano, acompaniată de orchestra I Pomeriggi Musicali și dirijorul Daniele Agiman.
2012 A debutat în rolul Ioana d’Arc la Teatrul din Velsen, unde a făcut parte și din distribuțiile operelor Paiațe și Ernani, iar în anii anteriori, numele sopranei a fost prezent în distribuții de Trubadurul (orchestra Rossini din Pesaro, sub direcția lui Daniele Agiman, în regia lui Hiroki Thara, Aida (Teatro Cavour din Imperia, sub direcția lui Stefano Giaroli) sau Carmina Burana, la Concertgebouw din Amsterdam, sub conducerea lui Martin van der Brugge
Debutul său absolut a avut însă loc în rolul Violettei din Traviata, la Teatrul de operă din Timișoara.
Soprana excelează deopotrivă în literatura concertistică, abordând partituri din repertoriul curent dar și capodopere exclusiviste: Les nuits d’été de Hector Berlioz, Miroir de peine de Hendrik Andriessen, Vier letzte Lieder de Richard Strauss, Bachianas Brasileiras de Hector Villa Lobos, Stabat Mater și Petite Messe Solennelle de Gioacchino Rossini, Die Wesendonk – Lieder de Richard Wagner, Mirror of Perfection de Richard Blackford sau Messa da Requiem de Giuseppe Verdi.
Activitatea concertistică a purtat-o pe scene din Olanda, Italia, Anglia, Germania, Franța, Elveția, Spania, Portugalia, România, SUA și America de Sud.
Soprana Paula Iancic și-a început instrucția muzicală la Liceul de arte „Sabin Drăgoi” din Arad, unde a urmat cursuri de pian și canto. Ulterior și-a continuat studiile de specialitate în cadrul Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, sub îndrumarea conf. univ. dr. Marius Vlad Budoiu și a prof. univ. dr. Elena Andrieș Moldovan, absolvind chiar în vara acestui an.
La numai 23 de ani, tânăra soprană se poate mândri cu o bogată activitate scenică atât în țară, cât și peste hotare. Pe scenele Operelor Naționale din Cluj-Napoca, Iași și Timișoara, Paula Iancic a debutat în roluri precum Lauretta (din opera Gianni Schicchi de Giacomo Puccini), Adela (din opereta Liliacul de Johann Strauss II), Micaela (din opera Carmen de Georges Bizet), Pamina (din opera Flautul Fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart), Musetta (din opera Boema de Giacomo Puccini) și Mimi (din opera Boema de Giacomo Puccini). Nici în ceea ce privește repertoriul vocal-simfonic, activitatea sopranei nu este de trecut cu vederea, ea fiind invitată pe scenele Filarmonicilor din Arad, Cluj, Iași, Târgu-Mureș, Botoșani, cât și pe scena Sălii Radio București și a Ateneului Român din București. Dintre lucrările vocal-simfonice interpretate până în prezent, amintim: Messa di Gloria de Gioacchino Rossini, Misa Nelson de Joseph Haydn, Recviem de Wolfgang Amadeus Mozart, Te Deum de Antonin Dvorak și Simfonia a IX-a de Ludwig van Beethoven.
De asemenea, numeroase recunoașteri au venit și prin participările la concursurile de specialitate, cum ar fi „Mozart Competition” Cluj-Napoca, „Vox Artis” International Voice Competition Sibiu și „Alexandru Fărcaș” International Voice Competition Arad.
Din toamna anului 2016, Paula Iancic s-a alăturat studioului de operă de la Bayerische Staatsoper München, devenind astfel tânăr solist al uneia dintre cele mai mari opere din lume. Această realizare îi aduce noi oportunități și debuturi, precum Barbarina (din opera Nunta lui Figaro de W.A. Mozart), Taumännchen (din opera Hansel și Gretel de E. Humperdinck) și Papagena (din opera Flautul Fermecat de W.A. Mozart).
După studii canonice la Conservatorul “San Pietro a Majella” din Napoli, Enrico Terrone și-a continuat instrucția vocală sub îndrumarea unor nume mari ale artei lirice, precum Bruno Praticò, Fiorenza Cedolins, Alberto Gazale, Federico Longhi și Simone Piazzola
Ca solist a interpretat rolul lui Don Ottavio din Don Giovanni (Napoli 2012), Ferrando din Così fan tutte (Malta 2013) și Prințul Persiei din Turandot, sub directia lui Daniel Oren (Salerno 2014).
În decembrie 2014 a început sa colaboreze cu Teatrul din Lecce, în rolul Mario Cavaradossi (Tosca), continuarea însemnând în anul următor Alfredo Germont (Traviata) și Rodolfo (Boema). Turneul din Japonia, realizat în anul 2015, l-a făcut să asimileze roluri noi, Canio din Paiațe fiind reluat și la începutul anului viitor, pe scena de acasă.
Ca dublură pentru Giorgio Berrugi, și-a asumat în 2015 partitura lui Rodolfo din Boema, pe scena Teatrului Giuseppe Verdi din Salerno, sub directia lui Daniel Oren. Va continua colaborarea cu același teatru, ca dublură pentru Piero Giuliacci, în Paiațe de Leoncavallo, sub direcția lui Carmine Pinto.
S-a clasat pe primul loc în ierarhia ediției din 2016 a Concursului organizat de Fondazione Arena di Verona, în luna decembrie a aceluiași an fiind dublura lui Gustavo Porta în Tosca, spectacol dirijat de Daniel Oren.
Tenorul desfășoară o activitate bogată de recital, pe tot întinsul Italiei.
Născut la Ploieşti, dirijorul Robert Daniel Rădoiaş a absolvit în anul 1995 Liceul de Artă din oraşul natal, la specialitatea interpretare instrumentală – vioară. După anii de studiu la Universitatea „Transilvania”din Braşov (1995-2000), urmează cursurile de masterat în Stilistică dirijorală, avându-i ca profesori pe Nicolae D. Bica (dirijat coral), Ludovic Bács (dirijat orchestră) şi Dan Buciu (cursuri teoretice). În iunie 2011 şi-a susţinut teza de doctorat, intitulată „Sergiu Celibidache – un fenomen muzical al sec. al XX-lea. O privire monografică”, sub coordonarea profesorului Dan Dediu-Sandu, rector al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.
Ca urmare a obţinerii unor burse a participat la cursurile de dirijat organizate de Bayerische Musikakademie Marktobersdorf (Germania) sub îndrumarea profesorului Volker Hämpfling de la Robert-Schumann-Hochschule din Düsseldorf (2003) şi la cel de al treilea Concurs Internaţional pentru Tineri Dirijori de Cor de la Viena (Austria), concurs organizat de Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (2004).
Robert Daniel Rădoiaş a desfăşurat activităţi didactice la Facultatea de muzică din cadrul Universităţii „Transilvania” din Braşov (2000-2001, 2005-2006), ca îndrumător al cursului de dirijat coral din cadrul specializării Pedagogie muzicală şi la Universitatea Emanuel din Oradea (2002 -2009), în calitate de lector la disciplinele dirijat coral şi ansamblu coral.
Ca dirijor al corului mixt de cameră al Universităţii Emanuel din Oradea, în 2005 a concertat în Rusia, unde a prezentat alături de Orchestra Academică a Filarmonicii din St. Petersburg oratoriul Matthäus Passion de Johann Sebastian Bach. La conducerea aceleiaşi formaţii corale a câştigat în 2004 premiul II la Youth & Music Festival – Viena.
Din anul 2007 este dirijorul Corului academic al Filarmonicii de Stat din Arad, alături de care susţine o activitate concertistică intensă, concretizată şi în turnee în Olanda, Austria (Festivalul de Operă Sankt Margarethen) şi Franţa. La ediţia din 2011 a Festivalului Internaţional George Enescu, a realizat alături de ansamblul coral prima audiţie a Simfoniei Hölderlin de Peter Ruzicka şi a Simfoniei nr.5 de George Enescu.
În 2012, an în care lumea muzicală de pretutindeni a aniversat centenarul naşterii Maestrului Sergiu Celibidache, Editura Muzicală din Bucureşti publică în două volume cartea „Sergiu Celibidache – un fenomen muzical al secolului al XX-lea. O privire monografică, semnată de dirijorul Robert Daniel Rădoiaş.
Din anul universitar 2016 -2017 este profesor asociat al Facultăţii de muzică şi teatru din cadrul Universităţii de Vest Timişoara, unde conduce cursul de dirijat coral pentru studenţii masteranzi.
No Comments
Comments for La canzone d’Amore GALĂ DE OPERĂ OPEN AIR are now closed.