A fost votat proiectul pentru împrumutul ce prevede regenerarea urbană a Aradului

Written by admin. Posted in Utile

Tagged: , , ,

Published on decembrie 29, 2015 with No Comments

falc

Cartierele de blocuri construite înainte de 1989 în municipiul Arad își vor schimba imaginea și vor asigura un cadru de viață mai confortabil și mai plăcut locuitorilor, printr-un program complex de regenerare urbană inițiat de Primărie. Marți 29 decembrie 2015, Consiliul Local Municipal reunit în ultima ședință din acest an a aprobat semnarea unui nou acord cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare pentru obiectivul de investiţie „Regenerare urbană a spaţiilor dintre blocuri din cartierele Alfa, Faleza Mureş, Confecţii, Micalaca, Vlaicu şi centru, inclusiv zona protejata din municipiul Arad”. Acordul de împrumut va asigura finanțarea cu 20 milioane de Euro a proiectului de regenerare urbană a cartierelor de blocuri. Valoarea totală a investițiilor programate pentru modernizarea cartierelor arădene este estimată de proiectanți la 50 milioane de euro.
Investițiile sunt necesare pentru eliminarea disfuncționalităților existente în zonele de blocuri la nivelul circulației auto și pietonale, pentru asigurarea locurilor de parcare și amenajarea zonelor verzi, pentru amenajarea de spații de recreere/de joacă pentru copii.
„ Luând în calcul toate cartierele cu blocuri din municipiu se vede că mai mult de jumătate din cetățenii Aradului sunt beneficiari direcți ai acestui program de investiții. Este un proiect de 50 de milioane de euro pe care noi dorim să-l realizăm în trei-patru ani din bugetul local şi cu acest nou acord de împrumut de la BERD, cu una dintre cele mai mici dobânzi – între 1,7 şi 2%. Ca valoare și complexitate este al doilea mare proiect al Aradului din aceşti ultimi ani, după proiectul cu Banca Mondială pentru Gai, Bujac şi Sânicolau” a declarat primarul Aradului, Gheorghe Falcă.

Detalii tehnice privind studiu de fezabilitate

Obiectivul principal al studiului de fezabilitate este regenerarea cartierelor periferice și a celor din zona centrală a Municipiului Arad, prin redefinirea și modernizarea lucrărilor de urbanizare primară și secundară.

Cartierele care vor reprezenta obiectul intervențiilor, deși similare din punct de vedere al tipologiei prevalente de construcție, se diferențiază în funcție de omogenitatea structurii de construcție.

Necesitatea investiției derivă din importanța realizării peisajului complet de punere în valoare prin eliminarea disfuncționalităților existente în zona blocurilor din municipiul Arad cu privire la circulația pietonală, circulația auto, asigurarea locurilor de parcare, zonele verzi, asigurarea spațiilor de recreere/joacă pentru copii din aceste zone.

În cazul soluției propuse de proiectant este prevăzută demolarea tuturor garajelor exterioare existente pe spațiul public și realizarea de parcări exterioare și organizate. Acolo unde spațiile disponibile presupun intervenții de dimensiuni semnificative, a fost prevăzută realizarea de locuri de parcare pe trei niveluri, având structura metalică, de tip FastPark. Acestea presupun un impact limitat asupra construcțiilor care sunt deja destul de dense, sunt ușor de construit, iar costurile de execuție și de administrare sunt mai scăzute în comparație cu alte tipologii de parcări. Sunt prevăzute, de asemenea, crearea de zone verzi, punctuale sau liniare și locuri de joacă, pentru a crea un aspect omogen la nivelul fiecărui cartier. Această soluție este recomandată, în special, datorită capacității sale de a atinge obiectivele strategice în legătura cu dezvoltarea urbană și amenajarea cartierelor de blocuri stipulate în Strategia de dezvoltare a municipiului ARAD 2013-2020. În acest fel, se va elimina parcarea de tip haotic pe spațiile verzi și va asigura un număr de locuri de parcare apropiat de cel necesar populației acestei zone.

  1. Cartierul Vlaicu Stânga

  1. Cartier Vlaicu Dreapta

Zonele din cartierele Vlaicu Stânga și Vlaicu Dreapta se caracterizează prin blocuri de locuințe cu mai multe etaje, care, din Calea Aurel Vlaicu se extind pe ambele părți până la clădirile pre-existente sau până la limitele reprezentate de cale ferată. Pe partea stângă se evidențiază absența unui spațiu central semnificativ, în timp ce în planul al doilea elementul principal poate fi reprezentat de piață. Prin urmare, intervențiile principale se vor concentra pe consolidarea Căii Aurel Vlaicu nu numai ca o axă principală de referință cu diferite funcțiuni, fiind de asemenea o legătură spre centrul orașului. În interiorul structurilor de blocuri, se va putea interveni prin raționalizarea locurilor de parcare pentru autoturisme, prin demolarea garajelor existente și realizarea de locuri de parcare, atât de-a lungul aliniamentelor străzilor, cât și în zonele dintre blocuri.

Lucrările propuse în Cartierul Vlaicu stânga:

 

Nr. Crt.

Lucrări

Valoarea estimată

( lei fără TVA)

1.

Zone Verzi

6.431,18

2.

Locuri de joaca si mobilier

1.045.099,10

3.

Amenajare trotuare, carosabil inclusiv canalizare pluvială

3.682.962,80

4.

Amenajare parcări la sol

3.709.287,45

Total estimat investitie de baza (lei) cu TVA inclus

10.470.287,73

echivalent Euro cu TVA inclus

2.378.583,73

 

Lucrările propuse în Cartierul Vlaicu dreapta:

 

Nr. Crt.

Lucrări

Valoarea estimată

( lei fără TVA)

1.

Zone Verzi

116.289,39

2.

Locuri de joaca si mobilier

876.330,25

3.

Amenajare trotuare, carosabil inclusiv canalizare pluvială

3.593.626,24

4.

Amenajare parcări la sol

5.392.424,34

Total estimat investitie de baza (lei) cu TVA inclus

12.373.551,07

echivalent Euro cu TVA inclus

2.810.956,88

 

  1. Cartierul Confecții

Zona Confecții este caracterizată în principal de prezența centrului universitar, care poate determina funcția de centru de interes al cartierului. Intervențiile principale propuse constau în reorganizarea spațiilor de parcare de la nivelul blocurilor și crearea de spații verzi și a locurilor de joacă de-a lungul canalului de pe marginea de vest. Se propune realizarea unei parcări modulare de tip Fast Park cu acces din Strada Liviu Rebreanu.

Lucrări propuse în Cartierul Confecții:

 

Nr. Crt.

Lucrări

Valoarea estimată

( lei fără TVA)

1.

Zone Verzi

44.952,21

2.

Locuri de joacă și mobilier

287.620,15

3.

Amenajare trotuare, carosabil inclusive canalizare pluvială

3.286.395,63

4.

Amenajare parcări la sol

2.504.399,38

Total estimat investitie de baza (lei) cu TVA inclus

7.592.975,54

echivalent Euro cu TVA inclus

1.724.391,40

 

  1. Cartier Alfa inclusiv Faleza Mureș

Zona Faleza Mureș se caracterizează printr-o omogenitate semnificativă. Prezintă blocuri mari, cu orientare variabilă de-a lungul rețelei de străzi principale, identificându-se spații interioare mari, care în prezent sunt caracterizate printr-o dispunere dezordonată a locurilor de parcare a autoturismelor, în bună parte sub forma de garaje metalice. În multe cazuri acestea sunt folosite pentru depozitare, în consecință locurile de parcare devin insuficiente.

În partea de sud a cartierului, de-a lungul unei fâșiei extinse, se află un supermarket, o biserică și un spațiu verde cu locuri de joacă; apropierea de malurile râului Mureș ar putea face ca acesta să fie considerat centrul cartierului, care să fie dezvoltat din acest punct de vedere. În restul zonelor din cartier, s-ar putea realiza intervenții de mai mici dimensiuni, prin reorganizarea spațiului de parcare și crearea de mici grădini și locuri de joacă.

Se propun doua parcări de tip Fast Park cu înălțime de P+2 în imediata apropiere a digului Mureșului și o a treia parcare ușoară modulară cu acces din Strada Luceafărului, străjuind o latură lungă a centrului social amenajat în Parcul Alfa.

Lucrări propuse în Cartierul Alfa, inclusiv Faleza Mureș:

 

Nr. Crt.

Lucrări

Valoarea estimată

( lei fără TVA)

1.

Zone Verzi

350.730,19

2.

Locuri de joacă și mobilier

1.546.651,58

3.

Amenajare trotuare, carosabil inclusiv canalizare pluvială

3.286.395,63

4.

Amenajare parcări la sol

10.900.468,99

5.

Parcare tip Fast Park cu un număr de 808 locuri de parcare

21.340.411,20

Total estimat investitie de baza (lei) cu TVA inclus

46.406.575,41

echivalent Euro cu TVA inclus

10.542.396,56

 

5. Cartier Micalaca zona 100-200

Cartierul are o formă triunghiulară limitată de linia de cale ferată la sud-vest, de Calea Radnei la nord și de o serie de blocuri la est. Cartierul este caracterizat printr-o structură densă, cu puține spații deschise de dimensiuni mari. Nucleul principal îl reprezintă Piața Solară, care la ora actuală nu își mai atinge funcțiunea pentru care a fost construită, fiind propusă astfel spre a fi demolată. În locul acesteia se vor construi două parcări modulare de tip Fast Park.

Și în acest caz, principalele intervenții prevăzute constau în crearea unui spațiu verde în vecinătatea liniei de cale ferată, cu reorganizarea simultană a rețelelor de străzi și a locurilor de parcare.

Lucrări propuse în Cartierul Micalaca zona 100-200:

 

Nr. Crt.

Lucrări

Valoarea estimata

( lei fără TVA)

1.

Zone Verzi

27.679,15

2.

Amenajare trotuare, carosabil inclusive canalizare pluvială

3.696.036,44

3.

Amenajare parcări la sol

18.572.091,51

4.

Parcare tip Fast Park cu un număr de 432 locuri de parcare

11.409.724,80

Total estimat investitie de baza (lei) cu TVA inclus

41.794.859,56

echivalent Euro cu TVA inclus

9.494.731,72

 

  1. Cartier Micalaca zona 300

Zona Micalaca 300 are forma unui ax alungit, a cărui latură vestică urmează cursul râului Mureș. Malurile râului reprezintă un spațiu verde la care se poate ajunge cu ușurință din interiorul cartierului. Cartierul adăpostește un centru universitar, o zonă centrală în imediata apropiere a bisericii, cu spații verzi, și o zonă comercială.

Având în vedere mărimea spațiilor dintre blocuri, se evidențiază posibilitatea de a realiza în aceste zone trei parcări pe două etaje de tip Fast Park, care sunt ușor de realizat, presupun costuri și un impact redus, reorganizând astfel spațiile interioare și eliberând băncile dispuse de-a lungul străzilor.

Lucrări propuse în Cartierul Micalaca zona 300:

 

Nr. Crt.

Lucrări

Valoarea estimată

( lei fără TVA)

1.

Zone Verzi

38.587,06

2.

Locuri de joacă și mobilier

1.226.941,59

3.

Amenajare trotuare, carosabil inclusive canalizare pluvială

3.442.553,03

4.

Amenajare parcări la sol

8.352.024,20

5.

Parcare tip Fast Park cu un număr de 284 locuri de parcare

7.500.837,60

Total estimat investitie de baza (lei) cu TVA inclus

25.495.570,16

echivalent Euro cu TVA inclus

5.791.946,70

 

7. Cartier Micalaca zona 500-700

Cartierul Micalaca 500-700 este limitat, pe doua laturi, de linia de cale ferată existentă, în partea de vest de o structură de blocuri de tip extensiv, iar la nord de strada Voinicilor. Nucleul principal îl constituie Parcul 23 August și Aleea Borsec. Printre principalele intervenții prevăzute se numără crearea unui spațiu verde pe latura din vecinătatea căii ferate, prin reorganizarea simultană a străzilor și a locurilor de parcare. În interiorul cartierului se prevede reorganizarea spațiilor dintre blocuri, în vederea realizării de locuri de parcare. În partea de nord, existența unor zone ample permite realizarea unei parcări de tip Fast Park.

Lucrări propuse în Cartierul Micalaca zona 500-700:

 

Nr. Crt.

Lucrări

Valoarea estimată

( lei fără TVA)

1.

Zone Verzi

376.494,51

2.

Locuri de joacă și mobilier

687.752,86

3.

Amenajare trotuare, carosabil inclusiv canalizare pluvială

3.460.710,87

4.

Amenajare parcări la sol

10.953.934,47

5.

Parcare tip Fast Park cu un număr de 108 locuri de parcare

2.852.431,20

Total estimat investitie de baza (lei) cu TVA inclus

22.730.841,65

echivalent Euro cu TVA inclus

5.163.870,52

 

8. Cartier Centru-Zona protejata

În zona centrală orașului se observă un fond construit foarte dens cu o tramă stradală neregulată și cu o organizare de tip alveolar a clădirilor care dețin astfel mici curți interioare semipublice sau private. Printre principalele intervenții prevăzute se numără crearea unor mici spații verzi izolate, precum și o reabilitare a străzilor rămase nereabilitate în perioada 2013-2014. Din nefericire, datorită țesutului urban mult prea dens, nu s-au evidențiat locații ample unde să poată fi prevăzută realizarea unor parcări de tip Fast Park, care să fie fezabile.

Lucrări propuse în Cartierul Centru-Zona protejată :

 

Nr. Crt.

Lucrări

Valoarea estimată

( lei fără TVA)

1.

Zone Verzi

13.403,79

2.

Amenajare trotuare, carosabil inclusive canalizare pluvială

3.286.395,63

3.

Amenajare parcări la sol

243.204,98

Total estimat investitie de baza (lei) cu TVA inclus

4.393.325,46

echivalent Euro cu TVA inclus

998.052,08

 

Valoarea totală a proiectului conform devizului general : 221.318.243,22 lei (cu TVA) 50.277.889,83 EURO (cu TVA) la cursul BNR, de 4,4019lei/Euro la data de 23.09.2014, din care chetuilelile pentru investitia de baza 38.904.929,53 EURO Tva inclus.

Despre parcare tip Fast Park

Soluția propusă pentru creșterea numărului de locuri de parcare în zonele în cauză constă într-o structură de tip Fast Park alcătuita din elemente modulare prefabricate și asamblate direct pe platformele deja amenajate. Sistemul nu are fundații fixe și, prin urmare, poate fi, eventual dezasamblat și reasamblat în zone cu conformație diferită din punct de vedere plano-altimetric.

Densitatea cartierelor a favorizat alegerea unui tip de parcare cu impact scăzut, cu costuri relativ scăzute în comparație cu parcările supraetajate, subterane sau supraterane, în cazul cărora costul unitar pentru locul de parcare este semnificativ mai mare decât cel propus prin soluția de față.

Eliminarea garajelor existente, care de multe ori nu sunt utilizate pentru autoturisme, precum și amenajarea locurilor de parcare dintre blocurile de locuințe presupun un număr mare de parcări, nefiind recomandată crearea unor structuri de dimensiuni mai mari.

În scopul de a optimiza avantajele economice specifice realizării unei structuri de acest gen, s-a prevăzut amplasarea acestora în spații libere, cu o lățime de cel puțin 30 m, astfel încât să se asigure realizarea a 4 rânduri de locuri de parcare cu două benzi centrale, și o lungime egală cu de două ori lungimea sau mai mare.

Structura: Tipul de construcție este constituit dintr-un ansamblu de elemente modulare (5,00 m x 5,00 m) din oțel zincat la cald. Structura portantă a sistemului este constituită din coloane și grinzi.

Acest tip de structură presupune o instalare rapidă și eficientă, întreținere ușoară și reutilizarea ulterioară a elementelor structurale în alte zone.

Sistemele de parcare de tipul Fast Park sunt prevăzute cu toate dispozitivele care să asigure funcționarea corespunzătoare.

Iluminat plan acoperit

Iluminat plan supraînălțat (la cerere)

Instalație de legare la pământ împământare și protecție împotriva șocurilor electrice

Semnalizare rutieră orizontală, verticală și de siguranță

Sistem de stingere a incendiilor

Parcările sunt prevăzute cu panouri de protective de diferite tipuri:

-Panouri prefabricate din beton finisat la suprafață cu diferite culori,

-Panouri realizate din materiale speciale (marmura, travertin, etc .)

-Borduri din elemente metalice

-Acoperișuri pentru locurile de parcare la nivelul etajului superior și furnizarea eventuală de panouri fotovoltaice.

Pentru o mai bună compatibilitate cu aspectul urbanistic, structura poate fi personalizată prin diferite tipuri de elemente de decor:

-Jardiniere la nivelul parterului

-Jardiniere din fibră de sticlă montate în cadre de susținere la primul nivel

-Panouri din grătare la parter

-Toalete stradale

No Comments

Comments for A fost votat proiectul pentru împrumutul ce prevede regenerarea urbană a Aradului are now closed.