Klaus Iohannis a câștigat alegerile prezidențiale deoarece strategii de campanie au înțeles că, în Social Media, nu partidele politice dețin controlul mediatic, ci cetățenii politici online. Mai mult decât atât, Iohannis a înțeles că pagina sa de Facebook nu reprezintă un spațiu pentru dezbaterea mesajului politic, ci doar o sursă de diseminare a mesajul, de către liderii de opinie virtuali, în grupurile lor personale. În acest mecanism, un rol esențial îl are comunicarea interpersonală, dar și relația mai apropiată între cetățenii politici online și membrii grupurile lor sociale. Acestea sunt principalele concluzii ale lui Tasențe Tănase, doctor în Științele Comunicării și autorul cărții “Comunicarea politică prin Social Media și reacțiile publicului online”. (http://www.editurauniversitara.ro/carte/sociologie_si_stiintele_comunicarii-76/comunicarea_politica_prin_social_media_si_reactiile_publicului_online/10992), cu privire la campania electorală online pentru alegerile prezidențiale din 2014.
“În teza mea de doctorat am analizat campania electorală online pentru alegerile parlamentare din 2012, iar politicienii încă nu înțeleseseră că în Social Media nu se mai aplică aceleași principii de comunicare. Spre deosebire de comunicarea mediatizată clasică, în care actanții principali ai comunicării – politicienii și jurnaliștii – controlau mesajul și îl descentralizau către public, iar acesta din urmă avea mijloace limitate de transmitere a feedback-ului, comunicare prin Social Media este dirijată de către publicul online, prin acei cetățeni politici online, iar politicienii și jurnaliștii au o din ce în ce mai mică influență în acest mediu. Se pare că nici de această dată echipele de campanie nu au înțeles particularitățile comunicării politice prin Social Media”, explică dr. Tănase Tasențe, directorul general al Plus Communication.
În opinia specialistului în comunicare, Klaus Iohannis a fost singurul candidat care a înțeles cum poate fi mobilizat mediul online și cât de important este să-i lași pe fani să devină vectorii tăi de imagine. Datorită acestui lucru, rata angajamentului a fost una foarte mare, iar acest lucru s-a putut observa calculând și rata de conversie a numărului de fani în baza interacțiunilor. Numărul de fani ai noului Președinte a depășit 1 milion în campania electorală. De cealaltă parte, Victor Ponta nu a reușit să-i mobilizeze pe fanii paginii sale de Facebook (peste 700.000) să descentralizeze mesajul politic, astfel încât acesta să ajungă în toate nodurile rețelei, rata de angajament fiind una destul de mică, așa cum s-a întâmplat și în 2012. În același timp, fenomenul “americanizării” comunicării politice se acutizează în Social Media, calitatea discursului a scăzut considerabil, limbajul folosit este în mare parte colocvial, temele folosite de actorii politici în rețelele sociale sunt în mare măsură nepolitice, iar temele politice sunt prezentate de aceștia sub formă de știri de divertisment (infotainment), conchide dr. Tănase Tasențe.
No Comments
Comments for Iohannis a câștigat alegerile deoarece a înțeles puterea Social Media are now closed.