USL majorează taxele. Colectarea veniturilor la buget e tot mai proasta, iar evaziunea fiscală creşte. Când USL creşte taxele fără să consulte mediul de afaceri se comportă ca un hoţ. Când USL creşte taxele fără să folosească 75% din fondurile europene disponibile României înseamnă că e incompetent şi fără viziune.
Evaziunea fiscală a ajuns oficial la 14% din PIB, mai mult decât bugetul cumulat al educaţiei şi sănătăţii pentru acest an. Românii pierd anual 10 miliarde euro la bugetul de stat din cauza faptului că statul nu colectează corect TVA-ul, ci îl lasă în buzunarele infractorilor. În realitate, statul încasează acum din TVA echivalentul unui TVA de 13% colectat corect. Avem cele mai mari pierderi din colectarea TVA din întreaga Europă.
USL este lider în topul guvernelor care au adus cele mai multe schimbări legislaţiei fiscale din ultimii 10 ani, stabilind un nou record negativ de impredictibilitate. Guvernul Ponta ne-a adus într-o adevărată demenţă fiscală de la începutul guvernării. 34 de modificări a produs executivul condus de Victor Ponta asupra Codului Fiscal şi Codului de Procedură Fiscală de când este la guvernare, adică aproape două modificări făcute în medie pe lună.
Taxarea este singura strategie a USL pentru creşterea veniturilor bugetare. Modificarea repetată a fiscalităţii şi modul de guvernare al USL pe principiul „mai bine taxez decât să creez” se traduc în împovărarea românilor cu 30 taxe noi şi impozite majorate, la care se adaugă alte 5 taxe noi începând cu anul 2014 (vezi Tabel 1). Aşa cum a avertizat PDL în nenumărate rânduri, această strategie este una proastă. O demonstrează a doua rectificare bugetară negativă pe acest an, conform căreia au fost reduse tocmai acele elemente din buget unde se aştepta o colectare ridicată ca urmare a majorării accizelor şi taxelor şi introducerii noilor impozite: la încasările din accize (-648,1 mil. lei), TVA (-635,5 mil. lei), impozit pe venit şi salarii (-205,9 mil. lei) şi impozit pe profit (-64,8 mil. lei).
În total, taxele suplimentare din anii 2013 şi 2014 înseamnă o povară de 8 miliarde de lei pentru portofelele românilor şi bugetele companiilor. USL le-a tăiat agricultorilor români 1,5 miliarde lei din buzunare în 2013 şi 2014 prin taxele şi impozitele introduse în acest an. Din păcate, prin normele de venit plătesc şi cei care nu vând nimic, dar şi cei care înregistrează pierderi din activităţi agricole, însă au o bucată de pământ de la3 hectareîn sus sau peste 3 vite sau peste 100 de păsări sau peste 50 de familii de albine.
Taxele mai mari de la anul înseamnă că fiecare român va scoate din buzunar 50 de euro în plus anul viitor, de la cel mai mic până la cel mai mare, salariat public sau privat, pensionar sau asistat social, cu venituri sau fără. Taxele agricultorilor au crescut de peste 6 ori în anul acesta şi vor fi de peste 6,5 ori mai mari în anul 2014 faţă de anul 2012. Astfel, agricultorii scot din buzunar cu 1,5 miliarde lei mai mult prin noile taxe USL în 2014.
Proasta colectare a veniturilor şi lipsa proiectului economic de ţară fac ca Guvernul Ponta să nu aibă alte soluţii decât sufocarea românilor şi a companiilor cu noi taxe şi impozite. Deja mediul de afaceri reclamă nivelul ridicat al fiscalităţii ca fiind cea mai presantă problemă cu care se confruntă, conform sondajului BNR realizat în perioada aprilie – septembrie 2013. Noile taxe şi impozite majorate au anulat creşterile de salarii şi pensii sau diminuarea TVA la pâine.
Unde vom ajunge cu acest guvern de stânga în fruntea ţării care nu ştie să producă, doar să taxeze?
Tabel 1: Lista celor 35 de taxe noi şi impozite majorate sub guvernarea USL
Nr. crt. |
Taxe noi şi impozite majorate |
Act introducere modificare |
Persoane fizice/juridice afectate |
1 |
Impozit de 16% şi CAS pe veniturile din creşterea şi exploatarea animalelor şi din valorificarea produselor de origine animală. |
O.G. 8/2013 |
Persoanele fizice care deţin peste 3 capete de vaci şi bivoliţe, peste 9 capete de ovine şi caprine, peste 5 capete de porc pentru îngrăşat, peste 49 de familii de albine şi peste 99 pe capete de pasări de curte. |
2 |
Impozit de 16% şi CAS pe veniturile realizate din cultura plantelor, de pe suprafeţele de teren situate peste limita care asigură necesităţile de trai ale unei familii. |
O.G. 8/2013 |
Persoanele fizice care deţin peste2 hade cereale, plante oleaginoase, cartofi, sfeclă de zahăr şi hamei pe rod, peste1,5 hade leguminoase pentru boabe şi pomi pe rod, peste1 hade tutun, peste0,5 havie pe rod şi legume în câmp, peste0,3 hade flori şi plante ornamentale şi peste0,2 hade legume în spaţii protejate. |
3 |
Impozit de 16% şi CAS pe veniturile din silvicultură şi piscicultură. |
O.G. 8/2013 |
Persoanele fizice care obţin venituri din silvicultură şi piscicultură. |
4 |
Majorarea taxelor locale cu 16% la începutul anului 2013 – condiţia USL pentru asigurarea finanţărilor de la bugetul central necesar primăriilor. |
O.G. 8/2013 |
Toate persoanele fizice şi juridice care aparţin de localităţile ale căror primării au decis majorarea impozitelor şi taxelor locale. |
5 |
Taxă pe monopolurile naturale (energie electrică şi gaze naturale), în valoare de 0,1 lei/MWh pentru energia transportată către sistemele de distribuţie, de 0,75 lei/MWh în cazul cantităţii distribuite şi de 0,85 lei/MWh pentru cantitatea transportată numai prin sistemul de transport. |
O.G. 5/2013 |
Toţi românii (gospodarii şi firme) care plătesc facturi la energie electrică şi gaze naturale. |
6 |
Taxă specială de 0,5% aplicată veniturilor obţinute din exploatarea resurselor naturale, altele decât gazele naturale. |
O.G. 6/2013 |
Operatorii economici care desfăşoară activităţi de exploatare şi comercializare a resurselor naturale. |
7 |
Taxă de 60% asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementarii preţurilor din sectorul gazelor naturale de către operatorii economici care desfăşoară cumulativ activităţi de extracţie şi comercializare. |
O.G. 7/2013 |
Operatorii economici care desfăşoară activităţi de extracţie şi comercializare a gazelor naturale. |
8 |
Impozit pe venit şi CAS la indemnizaţia şi orice alte sume de aceeaşi natură primite de toţi angajaţii pe perioada delegării, pentru partea care depăşeşte limita de 2,5 ori nivelul stabilit pentru personalul instituţiilor publice. |
O.G. 8/2013 |
Orice angajat care primeşte o diurnă pe perioada delegării mai mare de peste 2,5 ori decât nivelul stabilit pentru personalul instituţiilor publice. |
9 |
Impozit de 16% pe veniturile considerate dividende. |
O.G. 8/2013 |
Persoanele fizice care obţin venituri considerate dividende, reprezentând sume plătite de societate pentru bunurile sau serviciile furnizate în favoarea asociaţilor, dacă plata este făcută de către persoana juridică în folosul personal al acestuia. |
10 |
Cotă majorată de impozit, de 50%, pentru veniturile din prestarea de servicii în România sau în afara României, dividende, dobânzi, comisioane, redevenţe şi din exercitarea unei profesii libere plătite într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informaţii. |
O.G. 8/2013 |
Persoanele fizice/juridice care obţin venituri plătite într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informaţii. |
11 |
CAS aplicat persoanelor care realizează venituri din cedarea folosinţei bunurilor (chirii şi arendă) începând cu 1 ianuarie 2014. |
O.U.G. 88/2013 |
Toate persoanele care obţin venituri din chirii sau arendarea terenurilor vor fi obligate la plata contribuţiilor de asigurări de sănătate. |
12 |
Taxă majorată pentru eliberarea paşapoartelor temporare (de la 84 lei la 100 lei) şi a celor electronice (de la 244 lei la 270 lei). |
Imprimeria Naţională a mărit tarifele pentru blanchetele actelor de identitate. |
Toţi românii care vor să călătorească. |
13 |
Taxă de pod majorată: în cazul podului Giurgeni-Vadul Oii de la 9 lei la 10 lei (3 februarie 2013) şi apoi la 11 lei (1 aprilie 2013) şi în cazul podului Feteşti-Cernavodă de la 11 lei la 12 lei (3 februarie 2013) şi apoi la 13 lei (1 aprilie 2013). Aceste tarife sunt valabile pentru autoturismele şi vehiculele cu masa totală maximă autorizată de până la 3,5 tone. |
Ordin 2220/2012 (ordin al Ministerului Transporturilor) |
Toţi românii care vor sa traverseze Dunărea pe cele două poduri. |
14 |
Taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule (timbrul de mediu). Taxa pe timbru de mediu este mai mare cu 10% faţă de vechea taxă de poluare. |
O.U.G. 9/2013 |
Toţi proprietarii de maşini care nu au plătit taxa de primă înmatriculare. |
15 |
Coplata în sistemul sanitar, de până la 10 lei pe zi de spitalizare. |
H.G. 117/2013 |
Orice român care ca avea nevoie de cel puţin o zi de internare în spital. |
16 |
Taxă de 500 lei pentru îndeplinirea procedurii de divorţ pe cale administrativă. |
Lege 127/2013 |
În anul 2012 au avut loc peste 30.000 de divorţuri în România. |
17 |
Taxa judiciară de timbru, colectată de primării şi vărsată în proporţie de 70% la bugetul public. |
O.U.G. 80/2013 |
Toate persoanele fizice şi juridice care utilizează servicii prestate de către instanţele judecătoreşti, Ministerul Justiţiei sau Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. |
18 |
Acciză suplimentară de 10 euro/hl de produs la berea din amestecul cu băuturi nealcoolice, la care ponderea gradelor Plato este mai mică de 30%. |
O.G. 8/2013 |
În România se consumă aproximativ89 litride bere în medie pe cap de locuitor. |
19 |
Acciză suplimentară de 25 euro/hl de produs pentru băuturile fermentate, altele decât bere şi vinuri, la care ponderea de alcool absolut provenită din fermentarea exclusivă a fructelor, sucurilor de fructe şi sucurilor concentrate de fructe este mai mică de 50%. |
O.G. 8/2013 |
Consumatorii de băuturi fermentate cu pondere de alcool absolut sub 50% (altele decât bere şi vinuri). |
20 |
Acciza pentru bere majorată de la 0,748 euro/hl/grad Plato la 0,8228 euro/hl/grad Plato. |
O.G. 8/2013 |
În România se consumă aproximativ89 litride bere în medie pe cap de locuitor. |
21 |
Acciza pentru berea realizată de micii producători majorată de la 0,43 euro/hl/grad Plato la 0,473 euro/hl/grad Plato. |
O.G. 8/2013 |
|
22 |
Accizele pentru alcool etilic majorate de la 750 euro/hl alcool pur la 1.000 euro/hl alcool pur. |
O.G. 16/2013 |
Consumul de alcool pe cap de locuitor (în grupa de vârstă de peste 15 ani) în România este de 10-12 litride alcool pur pe an. |
23 |
Acciza specifică la ţigarete majorată de la 53,18 euro/1.000 ţigarete la 56,71 euro/1.000 ţigarete. |
O.G. 8/2013 |
Aproximativ 5 milioane de fumători. |
24 |
Acciză pentru bijuterii din aur şi/sau din platină, cu excepţia verighetelor: acciză de 1 euro/gram pentru bijuteriile cu până la 14k şi de 2 euro/gram pentru cele peste 14k. |
O.G. 16/2013 |
Cumpărătorii de bijuterii din aur şi/sau din platină (cu excepţia verighetelor). |
25 |
Acciză pentru confecţii din blănuri naturale: acciză cuprinsă între 50 şi 1.200 euro/bucată, în funcţie de costul de achiziţie al blănurilor. |
O.G. 16/2013 |
Cumpărătorii de confecţii din blănuri naturale (peste 500 euro). |
26 |
Acciză pentru iahturi şi alte nave şi ambarcaţiuni cu sau fără motor pentru agrement, cu excepţia celor destinate utilizării în sportul de performanţă: acciză de 500 euro/metru liniar pentru iahturile şi navele care au lungimea egală sau mai mare de8 metri şi acciză 10 euro/CP pentru navele cu motor peste 100 de cai-putere. |
O.G. 16/2013 |
Cumpărătorii de iahturi şi alte nave şi ambarcaţiuni cu lungimea mai mare de8 metrişi cu motoare de peste 100 cai-putere (cu excepţia celor destinate utilizării în sportul de performanţă). |
27 |
Acciză pentru motoarele cu capacitate de peste 100 de cai-putere destinate iahturilor şi altor nave şi ambarcaţiuni pentru agreement. |
O.G. 28/2013 |
Cumpărătorii de motoare cu capacitate de peste 100 de cai-putere destinate iahturilor şi altor nave şi ambarcaţiuni pentru agreement. |
28 |
Acciză pentru autoturisme şi autoturisme de teren, inclusiv cele importate sau achiziţionate intracomunitar, noi sau rulate, a căror capacitate cilindrică este mai mare sau egală cu 3.000 cm3: acciză de 1 euro/cm3. |
O.G. 16/2013 |
Cumpărătorii de autoturisme cu motoare de peste 3.000 cm3. |
29 |
Acciză pentru arme de vânătoare şi arme de uz personal, altele decât cele de uz militar sau de uz sportiv: acciză cuprinsă între 50 şi 1.500 euro/bucată, în funcţie de costul de achiziţie al armelor. |
O.G. 16/2013 |
Cumpărătorii de arme de vânătoare sau de uz personal (cu excepţia celor cele de uz militar sau de uz sportiv). |
30 |
Acciză pentru cartuşe cu glonţ şi alte tipuri de muniţie pentru armele prevăzute anterior: acciză cuprinsă între 0,1 şi 0,4 euro/bucată în funcţie de costul de achiziţie. |
O.G. 16/2013 |
Cumpărătorii de cartuşe cu glonţ pentru armele de vânătoare sau de uz personal (cu excepţia celor cele de uz militar sau de uz sportiv). |
31 |
Acciza suplimentară pe litrul de benzină, motorină şi kerosen de la 1 ianuarie 2014: la benzina cu plumb acciza va fi majorată de la 421,19 euro/1.000 litri la 491,19 euro/1.000 de litri, la benzina fără plumb acciza creşte de la 359,59 euro/1.000 litri la 429,59 euro/1.000 de litri, la motorină acciza urcă de la 330,39 euro/1.000 litri la 400,395 euro/1.000 de litri, iar pentru petrolul lampant (kerosen) utilizat drept combustibil pentru motor acciza va fi majorată de la 375,91 euro/1.000 litri la 445,91 euro/1.000 de litri. |
conform ultimelor negocieri cu FMI |
Toţi românii vor fi afectaţi de această măsură deoarece creşterea accizei la carburanţi va duce la creşterea preţului la benzină şi motorină cu circa 50 de bani, ceea ce va duce la scumpiri în lanţ ale tuturor produselor. |
32 |
Indexarea accizelor cu rata medie a inflaţiei calculată în luna septembrie a acestui an: toate accizele vor creşte cu 4,77% începând cu 1 ianuarie 2014. |
conform ultimelor negocieri cu FMI |
Toţi românii vor fi afectaţi de această măsură deoarece creşterea accizelor va duce la scumpirea tuturor produselor cărora li se aplică accize (carburanţi, alcool, gaze, energie electrică). |
33 |
Impozit pe construcţii speciale de 1,5% din valoarea construcţiei, începând cu 1 ianuarie 2014. |
conform ultimelor negocieri cu FMI |
Toate firmele româneşti sau străine care lucrează în România prin intermediul unui sediu permanent, dar şi firmele cu sediu social în România înfiinţate conform legislaţiei europene. Acest impozit se va regăsi în preţul produselor şi serviciilor, prin urmare va fi resimţit de toţi românii. |
34 |
Redevenţele pentru resursele naturale vor creşte cu 25% (cu excepţia celor la petrol şi gaze) de la 1 ianuarie 2014. |
conform ultimelor negocieri cu FMI |
Creşterea redevenţei pentru resursele naturale ar putea scumpi sarea şi apa minerală. Prin urmare, această majorare va fi resimţită de toţi românii. |
35 |
Eliminarea prevederii legale prin care primarii nu aveau voie să majoreze taxele locale cu mai mult de 20% peste rata inflaţiei în cazul persoanelor fizice (la persoanele juridice limita va rămâne). Astfel, de la 1 ianuarie 2014, primăriile vor avea undă verde să crească impozitele locale cât de mult îşi doresc. |
Proiect de ordonanţă de urgenţă |
Toate persoanele fizice care aparţin de localităţile ale căror primării vor decide majorarea impozitelor şi taxelor locale. |
No Comments
Comments for PDL Arad: „34 modificări fiscale si 35 de taxe noi şi impozite majorate de guvernul USL” are now closed.